Hieronder staat een verhaal uit Goede tijden, Slechte tijden.
Tijdens het lezen kom je vragen tegen die je moet beantwoorden.
De informatie om de vragen te beantwoorden kun je uit je boek of van het Internet halen.
3. Teken de goede slaaphouding, kijk maar eens op:
4. Waar had Charlie op moeten letten, voordat ze onder de douche sprong?
5. Verbranding; bekijk voor het beantwoorden van onderstaande vragen de volgende twee filmpjes.
Dit keer is het met Charlie goed afgelopen.
5a. Wat had er kunnen gebeuren als het water nog heter was geweest?
5b. Noem de 3 graden van verbranding.
5c. Noem nog 2 oorzaken van verbranding van de huid.
5d. Noem nog 2 andere vloeistoffen waardoor je kunt verbranden.
6a. Wat is in bovenstaande tekst mis, als het gaat om veiligheid in huis?
6b. Denk je dat dit vaak voorkomt in gezinnen?
6c. Kun je dit soort situaties voorkomen?
7. Charlie had ook een bloedende wond kunnen krijgen. Hieronder staat een strip waarin wordt uitgelegd wat je daarbij moet doen. Waarom moet je een ‘coldpack’ op je arm leggen?
8. Botten kunnen breken, maar waarom hebben we dan eigenlijk botten in ons lichaam zitten? Noem vier taken van het skelet? Zoek je antwoord hier op!
9. Op de volgende twee websites kun je de namen van de botten in je lichaam oefenen.
Er zijn verschillende manieren waarop bot aan elkaar vast kan zitten, bijvoorbeeld met een gewricht.
10a. Noem nog drie manieren waarop bot aan elkaar vast kan zitten
10b. Noem bij elke bij a genoemde botverbindingen een voorbeeld.
10c. Geef aan wat de functie is van deze verschillende botverbindingen.
10d Waarom zijn niet alle botten op dezelfde manier met elkaar verbonden?
Het gewricht bestaat uit verschillende onderdelen die allemaal een functie hebben bij het bewegen van het bot.
11a. Benoem alle onderdelen van het gewricht op de afbeelding hiernaast en geef aan wat voor een functie ze hebben. Voor meer informatie klik je hier.
Er zijn verschillende soorten gewrichten, kijk maar eens op deze pagina
11b. Noem de verschillende soorten gewrichten.
11c. Geef een voorbeeld in je eigen lichaam van elk bij b genoemd gewricht.
11d. Wat is het verschil tussen deze gewrichten?
13a. Welke spieren zouden bij Barbara pijn doen?
13b. Hoe had Barbara de rugpijn kunnen voorkomen?
14. Kun jij verklaren waarom de wervelkolom een zogenoemde S-vorm heeft?
15. En wat zijn die stukjes tussen al die botten, waar dienen die voor? Bekijk voor het beantwoorden van de vraag eerst deze filmpjes.
Barbara was erg blij dat het geen hernia was. In de encyclopedie Wikipedia heeft ze wat verontrustende informatie gevonden over deze aandoening.
16a. Zoek op Wikipedia op wat een rughernia is en waardoor deze wordt veroorzaakt. (www.wikipedia.nl)
16b. Waarom is Barbara zo blij dat het geen Hernia was?
17. Teken een goede tilhouding. Zet er ook een omschrijving bij.
18. Hoe kun je in het algemeen rugklachten voorkomen?
19. Wat zijn goede warming-up oefeningen?
Bedenk voor de volgende LO-les warming-up oefeningen doen van de sport die jij doet.
20a. Verschillen deze warming-up oefeningen per sport van elkaar?
20b. Zo ja: wat zullen dan de verschillen kunnen zijn?
Bekijk het filmpje hiernaast.
Bekijk van deze website de onderdelen “bouw spier” en “antagonisten” en bekijk het volgende filmpje.
21. Na het zien van deze twee animaties en het filmpje schrijf jij (met een klasgenoot) in je eigen woorden een samenvatting over de werking van de spieren. Deze samenvatting laat je lezen en verbeteren door twee andere klasgenoten. De eerste versie en de verbeterde versie laat je lezen door je docent, voordat je verder gaat met de vragen.
22a. Er wordt wel eens gezegd dat spierpijn ontstaat door afvalstoffen in je lichaam. Is dat zo en hoe werkt dat dan? Zoek op het internet naar het ontstaan van spierpijn. Tik in Google de zoekwoorden ‘spierpijn’ en ‘afvalstoffen’ in.
22b. Zoek ook eens op hoe je spierpijn kan voorkomen. Schrijf in beide gevallen op waar je de informatie vandaan hebt gehaald.
23. De volgende LO les ga je ‘circuittrainingen’ doen. Zoek op het Internet op wat circuittrainingen zijn en beschrijf dat.
Arnold Schwarzenegger had biceps met een omtrek van maar liefst 50 cm. Je gaat nu onderzoeken hoe dik jouw biceps zijn (denk eraan dat je het verschil tussen gespannen en ontspannen spieren onderzoekt). Voordat je het onderzoek uitvoert, maak je de onderdelen a,b en c en laat deze door je docent controleren.
24a. Schrijf eerst eens op wat je precies wil onderzoeken.
24b. Wat voor een materialen heb je daar voor nodig?
24c. Wat ga je precies doen?
24d. Wat zijn de resultaten?
24e. Welke conclusie kun je trekken?
Nu onderzoek je welke arm van jou het sterkst is. Gebruik dezelfde opzet (nummer a, b en c) als bij vraag 24. Denk eerst goed na hoe je dat kunt onderzoeken. Laat je opzet eerst controleren door je docent.
Morris is een zogenaamde stayer.
30a. Maak een tabel waar je de verschillen opschrijft tussen de stayers en sprinters
30b. Ben jij een stayer of een sprinter? Met lichamelijke opvoeding ga jij uitzoeken wie er in je klas een stayer en wie een sprinter is. Schrijf op wie de 5 beste stayers zijn en wie de vijf beste sprinters. Is dit dezelfde lijst.
30c. Noem drie dieren die stayers zijn en drie dieren die sprinters zijn.
30d. Wat is het verschil in spieren bij stayers en sprinters? Lees daarvoor de eerste pagina van deze tekst
31. Ook bij roofdieren heb je stayers en sprinters. Wat is het verschil in jagen bij een sprinter en een stayer?
33a. Noem 2 redenen waarom mensen verschillende sportkleding dragen.
33b. Bij sommige sporten heb je bepaalde hulpmiddelen ter bescherming van lichaamsdelen. Noem 5 sporten waar je hulpmiddelen draagt ter bescherming.
34. Wat is een cooling down?
35. Wat voor een oefening zou hij kunnen doen tijdens de cooling down?
Kijk voor het antwoord op deze vragen op de website van rijksoverheid.
36a. Mag Fos al gaan werken?
36b. Welk werk mag hij eventueel doen?
36c. Op welke leeftijd mag je nog niet werken, bekijk hiervoor dit filmpje?
36d. Hoe noem je het als kinderen onder de 12 jaar werken?
36e. Welke organisatie houd zich daar mee bezig?
Vaak lopen deze situaties slecht af, geef bij de voorbeelden aan of je de risico’s wilt lopen.
37a. Fietsen door het rode verkeerslicht als je haast hebt.
37b. bij iemand achterop de scooter zitten zonder helm.
37c. vuurwerk een tweede keer proberen af te steken.
37d. van een rots in zee duiken.
37e. een bal uit een hoge boom halen.
37f. schaatsen of lopen op dun ijs.
37g. vrijen zonder condoom.
38. Teken een goede zithouding.
Mensen lopen rechtop en hebben daarom vaker last van hun rug. Hun rug moet namelijk, in tegenstelling tot de meeste dieren, een groot gewicht dragen.
Alle gewervelde dieren hebben een wervelkolom. Hun skeletten lijken wel een beetje op elkaar. Ze hebben hetzelfde ‘bouwplan’. Toch zijn er duidelijke verschillen. Voor het beantwoorden van onderstaande vragen klik je op deze link.
39a. Geef van de dieren hiernaast aan wat het voordeel is van de vorm hun skelet.
39b. Geef van de hiernaast staande dieren aan welke beenderen ze hetzelfde hebben.
39c. Viervoeters, tweevoeters en vliegers hebben een ander skelet. Zoek op deze internetpagina op wat de grootste verschillen zijn in het skelet van deze dieren en wat het voordeel is van deze verschillen.
39d. Gewervelde dieren zijn onderverdeeld in vijf groepen. Welke zijn dat? Zoek op www.google.nl of www.wikipedia.nl
40a. Hoe komt het dat jongens meer ongelukken krijgen dan meisjes?
40b. Onveilig gedrag is de oorzaak van de meeste ongelukken. Noem drie andere oorzaken van ongelukken.
Oude mensen breken sneller botten dan jonge mensen.
41a. Waardoor denk je dat dat komt?
42a. Waar staan de letters EHBO voor?
42b. Hoe kun je, naast het bekijken van deze site, aan informatie komen om te weten wat je moet doen bij vergiftiging?
42c. In dit geval was het afwasmiddel een schuimende stof. Wat denk je dat de oppas als eerst gedaan heeft?
42d. Wat had ze moeten doen als het een bijtende stof was geweest?
42e. Wat had ze moeten doen als het kind een kalmeringsmiddel had gegeten?
42f. Hoe kun je een kind laten braken?
42g. Waarom moet je altijd een potje norit in huis hebben?
Morris is druk met de computer bezig met allerlei tekeningen en schetsen. Af en toe stopt hij omdat zijn polsen zeer doen. Hij moet toch eens een keer achter die computer weg. Hij zit er nu al zo lang achter en moet uitkijken dat hij straks geen problemen krijgt met zijn pols.
43. Hoe is de verzamelnaam van deze klachten? Waar kun je dan allemaal pijn hebben? Kijk voor het antwoord maar eens op deze site.
44a. In welke wet staan de voorschriften waaraan de werknemers en de werkgevers zich moeten houden? Het antwoord vind je onder andere hier.
44b. Noem nog twee voorbeelden van voorschriften en waarom deze voorschriften er zijn.
45. Hoe zou je gehoorschade door harde muziek kunnen voorkomen? Geef drie tips. Zoek het antwoord op in Wikipedia. Gebruik het zoekwoord ‘gehoorschade’.